استعداد و آموزش معقوله ی جدید در زمینه استعدادیابی است.
با گسترش موضوع استعدادیابی، گاه شاهد سوپراستعدادهایی هستیم که به نظر می رسد تستهای استاندارد رایج استعدادیابی، نمی توانند اطلاعات دقیقی را در مورد تواناییهای دانش آموزان این چنین ی ارائه دهند.
چون آنها به اندازه کافی برای چنین دانش آموزانی چالش برانگیز نیستند.
برای حل این مساله، محققان حوزه ی استعدادیابی :
با در نظرگرفتن اینکه استعدادها با مجموعه ای از تواناییهای عمومی، تمایلات ژنتیکی، علایق وسبکهای یادگیری منحصربه فرد دانش آموزان پدیدار می شود.
این مشکل را از طریق طراحی آزمونهای سطح بالا حل کردند.
محققان آزمون هایی که از نظر سطح برای دانش آموزان گروه سنی بالاتر مناسب است را طراحی نموده و برای بیشتر به چالش کشیدن دانش آموزان با سن کمتر استفاده می کنند.
در حال حاضر، برنامه های سنجش استعداد برای دانش آموزان، در سراسر ایالات متحده و چندین کشورخارجی اجرا می شود.
تحقیقات گسترده نشان داده که:
نمرات این آزمون ها برای جابجایی های تحصیلی (گذشتن از یک مقطع به مقطع بالاتر) تاثیربسیار داشته و پیامدهای مهمی برای برنامه ریزی آموزشی دارند .
چراکه دانش آموزان با نمرات بالا درارزیابی استعدادها، مواد پیشرفته را به خوبی یاد می گیرند.
ده ها سال تحقیق بر روی استعدادها، دومزیت از نظر آموزشی و روانشناختی را اثبات کرده اند.
دانش آموزان بااستعداد در زمینه ی آموزش و تحصیلات دانشگاهی:
علاوه براینکه مواد آموزشی را به راحتی فرا می گیرند، سرعت یادگیری بالاتری داشته و زمان کمتری برای یادگیری و تکرار آموزش نیاز دارند؛
همچنین این افراد ظرفیت رشدی بالاتری دارند و میزان بیشتری از مواد آموزشی را در سطح بالاتر می توانند بیاموزند.
دانش آموزان بااستعداد از منظر روانشناختی:
دارای بینش خلاق نسبت به مسائل بوده و مهارتهای فراشناختی بالاتری مانند خودآگاهی، شناخت نسبت به نقاط ضعف و قوت خود، میزان سختی تکالیف و … دارند.
بدون دیدگاه