نقاشی و استعدادیابی کودک چیست؟

حوزه های هوش گاردنر

نقاشی و استعدادیابی کودک چیست؟

نقاشی و استعدادیابی کودک چیست؟

نقاشی و استعدادیابی کودک چیست؟

یکی از موارد مهم در استعدایابی نقاشی کودک است. نقاشی بیان‌کننده احساس کودک و وسیله‌ای است برای بیان انگیزه‌های ناهشیار اوست.

کارهای هنری کودک به شدت تحت‌تأثیر آرزوها و ترس‌های ناخودآگاه او قرار دارند

بین پاره‌ای از ویژگی‌های  نقاشی کودکان مانند استفاده از

  • رنگ‌های سرد و یا تیره
  • نارسایی در رسم خطوط
  •  نقاشی کشیدن در محل خاص از صفحه
  • حذف اعضای بدن

با بعضی از اختلالات خاص مثل اختلال در تکلم و مشکلات خواب کودک، رابطه معناداری وجود دارد.

با نقاشی کودکان از تنش‌ رهایی می‌یابند.

پویایی ذهن و بالا رفتن قدرت تمرکز در کودک رابطه مستقیمی با نقاشی و خلاقیت دارد.

نقاشی در تشکیل شخصیت کودک اهمیت بسزایی دارد و به کودک امکان می‌دهد تا اطلاعات و اعمالی را که از دنیای بیرون کسب می‌کند از هم جدا سازد.

در نقاشی کودک خود را از ممنوعیت‌ها رها می‌کند و ناخودآگاه درباره کشفیات و دلهره‌هایش صحبت می‌کند.

 اگر به کودکان از سنین پایین تمرین و کپی را بیاموزیم، اشتباه بزرگی کرده‌ایم.

نقاشی کودکان فقط یک وسیله پرورش خلاقیت و پختگی کودک نیست

بلکه آن را باید به‌عنوان یک وسیله تحقیق و مبادله با محیط اجتماعی در نظر گرفت.

نکته مهم:

کودکان معمولاً در یک سالگی مداد در دست می‌گیرند و به جای خط کشیدن با آن بر روی کاغذ می‌کوبند.

بنابراین نمی‌توانند اثری بر جای گذارند در ۱۸ تا ۲۰ ماهگی به‌طور کامل موفق به کشیدن می‌شوند.

خط‌خطی کردن برای بچه‌های ۱۸ ماهه بسیار مفید است چرا که ماهیچه‌های کوچک بدن آن‌ها  زودتر ورزیده می‌شود.

و رابطه میان احساسات درونی و حرکات بیرونی‌اش را تمرین می‌کند.

تکامل نقش‌نگاری در کودکان طی پنج مرحله صورت می‌گیرد:

۱. اثر یا خط نامشخص؛

۲. خط مشخص یا اشکال هندسی در‌هم؛

۳. طرح یا در کنار هم قرار گرفتن چند شیء؛

۴. اجتماع چندین شکل مختلف؛

۵. تصویرنگاری

خط‌های افقی قبل از خطوط عمودی ظاهر می‌شوند ولی به‌طور کلی در مرحله اول، کودک خطوطی در جهت‌های مختلف رسم می‌کند خواه به‌صورت افقی و عمودی و یا دایره‌ای.

کودک در دو سالگی :

خطوط دایره‌ای و زاویه‌دار ظاهر می‌شوند.

کودک در سن دو و نیم سالگی :

با بیشتر شدن قدرت عضلانی، هنگام ترسیم خط، مراقب است تا از محدوده معین خارج نگردد.

کودک به دلخواه خود چندین حرکت را تکرار می‌کند تا اینکه نخستین نقاشی او که از چندین حلقه تشکیل شده به دست آید؛

و بالاخره خط‌ های فنری شکل ظاهر می‌شود

در فاصله دو تا سه سالگی:

کودک به ساخت اشکال روی می‌آورد.

اولین شکل‌ها، به‌صورت بعلاوه (+)، ضربدر (*)، دایره‌های اولیه، مثلث و مربع هستند که به تدریج، کودک شروع به ترکیب آن‌ها می‌کند.

کودک در سه سالگی:

خط‌ نگاری او دیگر فقط برای لذت بردن از حرکت نیست، بلکه مایل است احساسات درونی خود را نشان دهد.

بنا به نظریه اشولر هائویک:

کودک در سه سالگی خطوط عمودی را بیش از خطوط افقی رسم می‌کند زیرا بیانگر اظهار وجود کودک است.

کودک می تواند، دایره و یا فضای بسته و نیز شکل‌های مربع و مستطیل رسم کند.

در اواخر سه سالگی شروع به کشیدن اشکالی می‌کند که شبیه خانه و یا خورشید است.

کودک در چهارسالگی:

خط‌نگاره‌های او کامل‌تر می‌شود در این سن، شمایی از آدمک نمایان می‌شود و کودک مرحله خط‌خطی کردن را پشت سر می‌گذارد و وارد مرحله تمثیلی می‌شود

کودک در چهار و نیم سالگی:

بدن آدمک را می‌کشد.

در پنج سالگی:

آدمک علاوه بر چشم‌ها، بینی و دهان دارای  بازو و پا نیز هست.

کودک در شش سالگی:

آدمکی که رسم می‌کند دارای گردن و دو دست هم هست که در انتهای بازو قرار گرفته است.

کودکی که در نقاشی‌هایش تصویر دارای حرکت را معرفی می‌کند، معمولاً فردی باهوش و فعال و از همسالانش اجتماعی‌تر است.

یکی از طرق بیان حرکت در نقاشی، نمایش تصویر به حالت نیمرخ است.

تأثیر نقاشی بر تقویت خلاقیت در کودکان:

خلاقیت قابلیتی است که در همگان وجود دارد، اما نیازمند پرورش و تقویت است.

نوآوری یعنی توانایی دیدن به شیوه‌های جدید، شکستن مرزها.

نوآوری  برآیند فرایندهای ذهنی و شخصی فرد بوده و به تولیدات و آثاری نو و بدیع منجر می‌شود.

آموزشِ مشاهده صحیح به کودک، دارای نقش اساسی است.

دید کودکان از محیط بیرونی را می‌توان به دو طریق هدایت کرد:

۱. دید واقع‌گرایانه

۲. دید زیبایی‌شناسی

مانند جلب نظر آن‌ها به رگه‌های زیبای چوب، بافت‌ در پوست درختان، چهره‌های نژادهای مختلف انسانی و غیره.

مشاهده صحیح موجب طرح سؤالات جدید در کودک می‌شود.

کنجکاوی و پژوهش برای حل و پاسخ‌گویی به این سؤالات، ذهن کودک را همواره زنده و پویا نگه می‌دارد.

نقاشی برای رشد جسمی و عاطفی و تخلیه روانی کودک و ایجاد تعادل در او نقش عمده‌ای دارد.

نقاشی کودک را 

  • از تنش‌ها رها می‌سازد
  •  با موفقیت در نقاشی اعتماد به‌ نفس کودک بالا رفته
  •  قدرت سازگاری او با محیط نیز زیاد می‌شود.

با پرورش قدرت خلاقه در کودک می‌توان مسیر زندگی او را به سمت موفقیت و پیشرفت هدایت کرد.

شیوه‌های آموزش به کودکان با توجه به مراحل سنی کودک، متفاوت است.

با شناخت بیشتر شخصیت هر کودک در هر مرحله از رشد، می‌توان به او، در شکوفایی استعدادهایش، کمک کرد.

نقاشی و استعدادیابی کودک چیست؟

نقاشی و استعدادیابی کودک چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *