استعداد و آموزش


استعداد و آموزش معقوله ی جدید در زمینه استعدادیابی است.

با گسترش موضوع استعدادیابی، گاه شاهد سوپراستعدادهایی هستیم که به نظر می ­رسد تست­های استاندارد رایج استعدادیابی، نمی­ توانند اطلاعات دقیقی را در مورد توانایی­های دانش ­آموزان این­ چنین ی ارائه دهند.

چون آن­ها به اندازه کافی برای چنین دانش­ آموزانی چالش برانگیز نیستند.

برای حل این مساله، محققان حوزه­ ی استعدادیابی :

با در نظرگرفتن اینکه استعدادها با مجموعه ­ای از توانایی­های عمومی، تمایلات ژنتیکی، علایق وسبک­های یادگیری منحصربه فرد دانش ­آموزان پدیدار می­ شود.

این مشکل را از طریق طراحی آزمون­های سطح بالا حل کردند.

محققان آزمون­ هایی که از نظر سطح برای دانش ­آموزان گروه سنی بالاتر مناسب است را طراحی نموده و برای بیشتر به چالش کشیدن دانش ­آ­موزان با سن کمتر استفاده می­ کنند.

در حال حاضر، برنامه­ های سنجش استعداد برای دانش ­آموزان، در سراسر ایالات متحده و چندین کشورخارجی اجرا می­ شود.

 تحقیقات گسترده نشان داده که:

نمرات این آزمون ­ها برای جابجایی های تحصیلی (گذشتن از یک مقطع به مقطع بالاتر) تاثیربسیار داشته و پیامدهای مهمی برای برنامه ­ریزی آموزشی دارند .

چراکه دانش ­آموزان با نمرات بالا درارزیابی استعدادها، مواد پیشرفته را به خوبی یاد می ­گیرند.

ده ­ها سال تحقیق بر روی استعدادها، دومزیت از نظر آموزشی و روان­شناختی را اثبات کرده ­اند.

دانش ­آموزان بااستعداد در زمینه ­ی آموزش و تحصیلات دانشگاهی:

علاوه براینکه مواد آموزشی را به راحتی فرا می­ گیرند، سرعت یادگیری بالاتری داشته و زمان کمتری برای یادگیری و تکرار آموزش نیاز دارند؛

همچنین این افراد ظرفیت رشدی بالاتری دارند و میزان بیشتری از مواد آموزشی را در سطح بالاتر می­ توانند بیاموزند.

دانش ­آموزان بااستعداد از منظر روان­شناختی:

دارای بینش خلاق نسبت به مسائل بوده و مهارت­های فراشناختی بالاتری مانند خودآگاهی، شناخت نسبت به نقاط ضعف و قوت خود، میزان سختی تکالیف و … دارند.

با همه ­ی اهمیتی که شناسایی استعدادها و نقش آن در موفقیت نسبی فرد در آینده دارد، شاید بزرگترین چالش پیش از جست وجوی استعدادها، تسهیل آموزش مناسب دانش آموزان بااستعداد درمحیط آموزشی، مهد و مدرسه باشد.

استعداد و آموزش 

با توجه به این مقاله آگاهی نسبت به اهمیت شناسایی استعدادها، کشف آن­ها و ایجاد بستر آموزشی مناسب از جمله زمینه­ هایی هستند که والدین می­توانند در آن موثر باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *