اختلال یادگیری در کودکان چیست؟


اختلال یادگیری در کودکان چیست؟

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری گروهی از کودکان هستند که ظاهری طبیعی، هوشبهری به هنجار وگاه بالاتر دارند، در حدود 2 تا 10 درصد کودکان دیده می شود.

تعداد پسرها در این اختلال سه برابر دخترهاست.

این کودکان اغلب تا سنین مدرسه شناسایی نمی­ شوند ولی با ورود به مدرسه به ویژه با ورود به اول و دوم دبستان، مشکلات آن­ها در زمینه­ ی خواندن، نوشتن، محاسبه کردن و هجی کردن به تدریج مشخص می ­شود.

آسیب های اختلال یادگیری:

این کودکان در مواجهه با شکست­ های تحصیلی پی­ در­ پی به تدریج دچار آشفتگی­ های هیجانی و رفتارهای ضداجتماعی می­ شوند که مشکلات دیگری را به­ دنبال خواهد داشت.

دانش ­آموزان مهد و مدرسه ممکن است فقط در یک درس یا در چند درس مشکل داشته باشند، اما عملکرد ضعیف در زمینه ­های مختلف یا در یک درس نمی ­تواند به این معنا باشد که آن دانش ­آموز لزوما با اختلال یادگیری مواجه است.

چگونه اختلال یادگیری در کودکان را تشخیص دهیم؟

تشخیص این اختلال، توسط روانشناس و درمانگر حوزه اختلالات یادگیری صورت می­ گیرد.

 در این مقاله سعی داریم با بررسی برخی از نشانه­ های این اختلال، آن را بهتر بشناسیم و در صورت مشاهده­ ی این نشانگان در فرزندتان، با یک روانشناس مشورت کنید.

نشانه های اختلال های یادگیری:

  1. این اختلال بر فرایند روانی و فکری فرد و توانایی­های گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن و یا محاسبات ریاضی تاثیر منفی می­گذارد و اختلال ایجاد می ­کند.
  2. این اختلال در اثر نقایص ادراکی، ضربه­ی مغزی، بدکاری جزئی در مغز و .. ایجاد می­شود.
  3. مشکل یادگیری این کودکان در اثر عقب­ماندگی ذهنی، نقص شنوایی، بینایی و حرکتی و نابه هنجاری­های محیطی، فرهنگی و اقتصادی نیست.
  4. ممکن است مشکلات کودک صرفا به مسائل ادراکی مغز و مشکلات تحصیلی محدود نباشد و نقص در ادراک و تعاملات اجتماعی را نیز شامل شود.
  5. اگر کودکتان به تازگی آزمون هوش داده و فاصله­ی بین هوش کلامی و غیرکلامی وی بسیار زیاد است.

  1. یکی از دلایل ابتلا به مشکلات یادگیری، عدم رشد بهنجار ادراکی- حرکتی است.
  2. کودک پس از تولد به وسیله­ ی حرکت هایی که می­ کند، دست و پا تکان دادن، چرخاندن سر، گرداندن چشم­ها به جهات مختلف و … تعامل خود را با جهان آغاز می­ کند.

چنانچه تعاملات ذهن به وسیله­ ی حرکت های بدن با جهان خارج، از کم و کیف کافی برخوردار نباشد، دنیای ادراکی با دنیای حرکتی تعارض خواهد داشت.

در واقع “رشد ادراکی- حرکتی، کودک را در به دست آوردن مفهوم باثبات و قابل اعتماد از جهان یاری می­ دهد”.

واکنش­های عضلانی و حرکتی که از اولین روزهای تولد صورت می­گیرد ( چرخاندن چشم، سر، دست، خم شدن رو به جلو و…) یادگیری­ های حرکتی بوده و هرقدر گستره­ ی اینگونه تجربه­ ها بیشتر باشد، در مهارت­های ادراک حرکتی پیشرفت بیشتری حاصل خواهد شد.

بازی­ هایی که برای پیشرفت ادراکی- حرکتی مفید بوده و ابتلا به اختلال یادگیری را کاهش می­ دهند، عبارتند از:

  • خزیدن، چهار دست و پا راه رفتن
  • بازی الاکلنگ
  • قیچی کردن
  • قایم موشک
  • لی لی کردن
  • پرش با جفت پا
  • تقلید گفتار
  • دوچرخه­ سواری
  • دومینو
  • بازی یک قل دو قل
  • تیله ­بازی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *