تست هوش چیست؟

تست هوش چیست؟

تست هوش چیست؟

تست هوش چیست؟برای چه گروه سنی مناسب است؟

روانشناسان معتقدند هیچ شاخه ­ای از علم روانشناسی به اندازه مطالعه و بررسی در زمینه هوش و راه­ های سنجش آن در زندگی و شناخت انسان­ها با اهمیت نبوده است.

شناخت هوش و سنجش آن اهمیت علمی بسیاری دارد.

شناخت هوش  به روانشناسان کمک می ­کند تا:

1-کودک و سطح رفتارهای او را بشناسند وحتی درمورد تصمیم ­گیری­ های احتمالی و سبک برخوردش با مسائل، پیش­ بینی­ هایی ارائه بدهند که منجر به شناخت بیشتر شخصیت کودک هم برای روانشناس و هم والدین می­ شود.

2-یکی از مهمترین کاربردهای سنجش هوش در امر آموزش افراد است.

3-یکی از مهمترین ریشه ­ها­ی اینکه چرا برخی از افراد زود یاد می گیرند و بعضی دیراز میزان متفاوت هوش افراد ناشی می­ شود.

تخصص روانشناسان چه کمکی به کودکان می کند؟

روانشناسا ن به افراد باهوش بالا­تر کمک می­ کنند تا سریع­تر یاد بگیرند و پیشرفت سریع­تری نسبت به بقیه داشته باشند .

و به افرادی  که از بهره هوشی کمتری برخوردارند کمک می­ کنند تا با استفاده از تمرینات لازم و وسایل کمک آموزشی راحت­تر یاد بگیرند، از این طریق درهای پیشرفت را برای آن­ها باز می­ کنند.

آزمون­های هوش علاوه بر تعیین میزان هوش، دو بخش کلامی و عملی را مورد سنجش قرار می­دهند.

چرا انجام تست هوش برای کودکان لازم است؟

با سنجش هوش والدین می ­توانند دریابند که دقیقا نقاط ضعف و قوت کودک در کدام حوزه ­ها می ­باشد.

علاوه براین، فاصله­ بین هوش کلامی و غیرکلامی می ­تواند زنگ هوشیاری برای روانشناس و والد باشد. (مثلا یکی از نشانه­ های اختلال یادگیری، تفاوت معنادار بین هوش کلامی و غیرکلامی است).هوش چیست؟

نکته ویژه:

والدینی که به کمال­گرایی و سخت­گیری دچارند و این امکان وجود دارد که بیش از ظرفیت هوشی کودکشان از او انتظار داشته باشند، و والدینی که ظرفیت­ های بالقوه ­ی هوش و استعداد کودک خود را رها کرده ­اند، با استفاده از سنجش هوش، به شناخت صحیحی از قابلیت­ های فکری کودک شان و میزان انتظارات خودشان می­ رسند.

بنابراین گامی مفید در جهت اصلاح دیدگاه­ ها و سبک فرزندپرویشان می­ تواند باشد.

مثال:

مادری را فرض کنید که با شکایت کمروئی کودکش به روانشناس مراجعه می­ کند و روانشناس پس از بررسی دقیق­ نشانه­ ها و مشاهده­ ی کودک متوجه می­ شود که کودک هوش پایین­تری نسبت به سنش دارد و چون نمی­تواند به اندازه­ ی کافی و مورد انتظار والدین، مهد و مدرسه خوب باشد، همین مساله باعث کمرویی و کاهش اعتماد به نفس کودک نیز شده است.

نکات روانشناسانه:

در برخی از موارد، بعضی از اختلال­ها یا مشکلات کودک باهم همپوشانی دارند یعنی مشکل یا اختلال اصلی اولیه، باعث شده مشکلات یا اختلالات بعدی برای فرد پیش بیاید که نشانه­ های آن خیلی شبیه نشانه­ های اختلال اولیه ­است.

دراینجا هوش پایین که نشانه­ هاش کم­تر صحبت کردن بخاطر اطلاعات کم، کوتاه جواب دادن، گنگ و نابجا صحبت کردن و تکرار چندباره­ ی هر حرف و دستوری برای تاثیرگذاری روی کودک است، خیلی شبیه به کمروئی به نظر می­ آید و باهم همپوشانی دارند.

درچنین مواردی، آگاهی روانشناس و سنجش هوش به­ وسیله­ ی آزمون، به تشخیص صحیح و جلوگیری از هزینه­ ی مادی و معنوی بعدی کمک زیادی می کند.

مرکز استعدادیابی کودک ونوجوان در غرب تهران با حضور روانشناسان و متخصصین در کنار شما هستیم تا آینده ی روشن برای کودکانتان ترسیم کنید.

تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:44000540-09124101884

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *