اختلال یادگیری در کودکان چیست؟
کودکان مبتلا به اختلال یادگیری گروهی از کودکان هستند که ظاهری طبیعی، هوشبهری به هنجار وگاه بالاتر دارند، در حدود 2 تا 10 درصد کودکان دیده می شود.
تعداد پسرها در این اختلال سه برابر دخترهاست.
این کودکان اغلب تا سنین مدرسه شناسایی نمی شوند ولی با ورود به مدرسه به ویژه با ورود به اول و دوم دبستان، مشکلات آنها در زمینه ی خواندن، نوشتن، محاسبه کردن و هجی کردن به تدریج مشخص می شود.
آسیب های اختلال یادگیری:
این کودکان در مواجهه با شکست های تحصیلی پی در پی به تدریج دچار آشفتگی های هیجانی و رفتارهای ضداجتماعی می شوند که مشکلات دیگری را به دنبال خواهد داشت.
دانش آموزان مهد و مدرسه ممکن است فقط در یک درس یا در چند درس مشکل داشته باشند، اما عملکرد ضعیف در زمینه های مختلف یا در یک درس نمی تواند به این معنا باشد که آن دانش آموز لزوما با اختلال یادگیری مواجه است.
چگونه اختلال یادگیری در کودکان را تشخیص دهیم؟
تشخیص این اختلال، توسط روانشناس و درمانگر حوزه اختلالات یادگیری صورت می گیرد.
در این مقاله سعی داریم با بررسی برخی از نشانه های این اختلال، آن را بهتر بشناسیم و در صورت مشاهده ی این نشانگان در فرزندتان، با یک روانشناس مشورت کنید.
نشانه های اختلال های یادگیری:
- این اختلال بر فرایند روانی و فکری فرد و تواناییهای گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن و یا محاسبات ریاضی تاثیر منفی میگذارد و اختلال ایجاد می کند.
- این اختلال در اثر نقایص ادراکی، ضربهی مغزی، بدکاری جزئی در مغز و .. ایجاد میشود.
- مشکل یادگیری این کودکان در اثر عقبماندگی ذهنی، نقص شنوایی، بینایی و حرکتی و نابه هنجاریهای محیطی، فرهنگی و اقتصادی نیست.
- ممکن است مشکلات کودک صرفا به مسائل ادراکی مغز و مشکلات تحصیلی محدود نباشد و نقص در ادراک و تعاملات اجتماعی را نیز شامل شود.
- اگر کودکتان به تازگی آزمون هوش داده و فاصلهی بین هوش کلامی و غیرکلامی وی بسیار زیاد است.
- یکی از دلایل ابتلا به مشکلات یادگیری، عدم رشد بهنجار ادراکی- حرکتی است.
- کودک پس از تولد به وسیله ی حرکت هایی که می کند، دست و پا تکان دادن، چرخاندن سر، گرداندن چشمها به جهات مختلف و … تعامل خود را با جهان آغاز می کند.
چنانچه تعاملات ذهن به وسیله ی حرکت های بدن با جهان خارج، از کم و کیف کافی برخوردار نباشد، دنیای ادراکی با دنیای حرکتی تعارض خواهد داشت.
در واقع “رشد ادراکی- حرکتی، کودک را در به دست آوردن مفهوم باثبات و قابل اعتماد از جهان یاری می دهد”.
واکنشهای عضلانی و حرکتی که از اولین روزهای تولد صورت میگیرد ( چرخاندن چشم، سر، دست، خم شدن رو به جلو و…) یادگیری های حرکتی بوده و هرقدر گستره ی اینگونه تجربه ها بیشتر باشد، در مهارتهای ادراک حرکتی پیشرفت بیشتری حاصل خواهد شد.
بازی هایی که برای پیشرفت ادراکی- حرکتی مفید بوده و ابتلا به اختلال یادگیری را کاهش می دهند، عبارتند از:
- خزیدن، چهار دست و پا راه رفتن
- بازی الاکلنگ
- قیچی کردن
- قایم موشک
- لی لی کردن
- پرش با جفت پا
- تقلید گفتار
- دوچرخه سواری
- دومینو
- بازی یک قل دو قل
- تیله بازی
بدون دیدگاه