استعداد چیست؟

Talent identification

استعداد چیست؟

استعداد چیست؟این سوال اکثر افراد از متخصصین است. 

استعدادها اغلب نقش مهمی در زندگی شخصی و اجتماعی فرد دارند.

هنوز تحلیل فلسفی قابل توجهی از استعداد و مفهوم آن ارائه نشده است معمولا از استعداد به عنوان “مهارت، قوه و پتانسیل، توانایی، ظرفیت و موهبت طبیعی” یاد می شود.

وقتی می­خواهیم انتخاب کنیم که کدام رشته ­ی تحصیلی را در مدرسه ادامه دهیم ؟کدام مسیر شغلی را پیش بگیریم؟ یا چه سرگرمی­ هایی را دنبال کنیم؟ استعدادهایمان را درنظر می­ گیریم.

استعدادهای پرورش ­یافته­ ی فرد تعیین می­ کند که ما چه کسی هستیم و برای چه چیزی ارزش قائلیم،

نکته:

بخشی از هویت ما را استعدادهای ما تعیین می­ کنند.

استعداد از نظرعموم افراد:

در اکثر تفاسیر ورزشی ما اغلب می­ شنویم که ورزشکاران “با استعداد” خوانده می­شونداما معنای آن خیلی واضح نیست.

ممکن است این ورزشکار جوان بخاطر پتانسیل خود به عنوان “استعداد” شناخته می­شود در این­صورت، پتانسیل این ورزشکار به عنوان یک پیش­ بینی کننده برای مهارت­های استثنایی او درصورتی که بخواهد این پتانسیل را توسعه دهد محسوب می­شود.

در مقابل هنگامی که ما می­ شنویم که ورزشکاری “با استعداد” است این نمی ­تواند فقط به این معنی باشد که او پتانسیل پیشرفت داردزیرا او در حال حاضر هم بسیار ماهر بوده و توانمندی­های لازم را از خود نشان داده است.

مفهوم اساسی استعداد چیست؟

دو مفهوم اساسی و در عین حال رقابتی در مورد اینکه استعداد چیست وجود دارد:

1. استعداد به عنوان توانایی یا مهارتی در نظر گرفته می ­شود که افراد بااستعداد می­ توانند آن را به­ طور عالی اجرا یا بیان کنند.

2.می ­توان استعداد را به عنوان نوعی پتانسیل که هنوز بیان و یا توسعه داده نشده تعریف کرد.

تعریف استعداد:

استعدادی که ما درمورد آن صحبت می­ کنیم توصیفی از یک مهارت یا خود مهارت نیست بلکه یک توانمندی فوق ­العاده برای رشد، توسعه و نگهداری یک مهارت خاص است.

درواقع با استعداد بودن، توصیف شیوه­ای است که ما مهارت را توسعه می­ دهیم به­ جای اینکه توصیف خود مهارت باشد.

این توانمندی توصیف شده، “کیفیتی است به معنای دیگر توانایی برای به دست آوردن توانایی­های دیگر است.

“گرایش به استعداد یا استعدادگرایی” سه خصیصه­ ضروری یک استعداد را مشخص می­ کند:

1.کیفیتی بودن (توانایی برای به دست آوردن دیگر توانایی­ها است).

2.ارادی است.

3. توانایی کلی و تکراری برای توسعه ­ی فوق­ العاده و ارتقای یک مهارت خاص است.

درواقع ما می­خواهیم بگوییم:”الف” در شرایط “پ”، استعدادی برای مهارت “ب” دارد؛

یعنی  اگر فرد دارای هوش موسیقی (الف) باشد در شرایطی که محیط هم آن را تقویت کند مثلا در خانواده­ای متولد شده که دستی در موسیقی دارند (پ)، فرد تمام تلاش خود را برای رشد و حفظ مهارت نوازندگی (ب) خود می­ کند.

در این مثال هرسه ویژگی گرایش به استعداد را می­ بینیم:

1.کیفی است زیرا برای به دست آوردن مهارت نوازندگی لازم است توانمندی­های دیگر خود را مانند مهارت­های حرکتی ظریف، ادراک شنیداری و … را تقویت کند.

2.بدون اراده­ ی و خواست خود فرد، تلاشی صورت نمی گیرد یا به سرانجام و نتیجه نمی­ رسد.

3.توانایی کلی استعداد موسیقی، منجر به رشد مهارت نوازندگی شده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است
خانه فروشگاهارسال پیامشماره تماس